Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2012

"Κίνησαν τα καράβια τα Καστοριανά"

Με αφορμή τον εορτασμό των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Καστοριάς (1912-2012) κυκλοφόρησε μια εξαιρετική δισκογραφική έκδοση, που  έπεσε στα χέρια μου πριν από μερικές ημέρες και η οποία παρουσιάζει πολλαπλό ενδιαφέρον. 
Τίτλος της: «Κίνησαν τα καράβια τα Καστοριανά».
Πρώτα πρώτα πρόκειται για έκδοση τοπική της Καστοριάς με την υπογραφή του Ομίλου Πολιτιστικής Ανάπτυξης Καστοριάς «Μύησις», ενός συλλόγου που δραστηριοποιείται έντονα τα τελευταία χρόνια σε τοπικό επίπεδο κι αναπτύσσει πολύπλευρη πολιτιστική δραστηριότητα, ιδιαιτέρως αξιέπαινη, καθώς ο τόπος μας μόνο περήφανος δε θα μπορούσε να αισθάνεται για το εν γένει πολιτιστικό του γίγνεσθαι εδώ και πολλά χρόνια συγκρινόμενος τουλάχιστον με άλλες γειτονικές περιοχές.
Η έκδοση έχει τη μορφή βιβλίου με δύο ένθετους ψηφιακούς δίσκους. Το πολυσέλιδο βιβλίο είναι ιδιαιτέρως προσεγμένο στην αισθητική του, αλλά προπάντων στο περιεχόμενό του. Αποτελεί ένα είδος λευκώματος με πλούσιο φωτογραφικό υλικό από την παλιά Καστοριά συνοδευόμενο από άκρως κατατοπιστικά κείμενα που μας μεταφέρουν με τρόπο ολοζώντανο σε μιαν άλλη εποχή αυτής της πόλης, τότε που οι ανθρώπινες σχέσεις, η σφύζουσα καθημερινότητα και η έντονη οικονομική δραστηριότητα βρίσκονταν σε πλήρη ακμή.
Οι δύο ψηφιακοί δίσκοι καταγράφουν με συναρπαστικό και στιγμές στιγμές συγκινητικό τρόπο τα παραδοσιακά τραγούδια της μακραίωνης αστικής παράδοσης που γέννησε αυτός ο τόπος και συντρόφευαν τους παλιούς Καστοριανούς σε κάθε έκφανση του καθημερινού τους βίου, από τις απλές στιγμές της καθημερινότητας, έρωτες, χαρές και λύπες, μέχρι τις γιορτές και τα πανηγύρια. 
Ο πρώτος δίσκος περιλαμβάνει αυθεντικές επιτόπιες ηχογραφήσεις με τις φωνές παλιών Καστοριανών, μερικοί από τους οποίους ανήκουν πια στη μικρή μυθολογία του τόπου, όπως ο Χρήστος Πετκανάς, η Μαρίκα Χρυσοχοΐδου, ο Παναγιώτης Σαραφέρας κι ο Μανιός Μπαλής
Ο δεύτερος δίσκος αποτελεί και την έκπληξη της έκδοσης, καθώς εδώ έχουμε καινούργιες εκτελέσεις του ίδιου αυθεντικού υλικού με γνωστές κι αγαπημένες φωνές του ελληνικού τραγουδιού, όπως ο Μανώλης Μητσιάς, ο Νίκος Ζιώγαλας, η Αρετή Κετιμέ και ο Σταύρος Σιόλας που κλέβει την παράσταση με την ερμηνεία του στο συγκλονιστικό «Μάνα μου τα λουλούδια μου συχνά να τα ποτίζεις». Μαζί τους ο Χορευτικός Όμιλος Θεσσαλονίκης, καθώς και αρκετοί άλλοι ντόπιοι καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων και ο αξιόλογος νέος τραγουδοποιός Αλέξης Γούδας που έχει και την επιμέλεια της ηχογράφησης και της όλης παραγωγής.
Άξια μνείας φυσικά είναι η γενικότερη συμβολή του Παναγιώτη Κώττα, δασκάλου παραδοσιακών χορών της «Μύησης», με πλούσιο ερευνητικό έργο, ο οποίος και πιστώνεται τη γενική επιμέλεια της θαυμάσιας αυτής έκδοσης.
Κοντολογίς, έχουμε να κάνουμε με μια θαυμάσια δουλειά από κάθε άποψη, που όμοιά της δύσκολα βρίσκουμε ακόμη και σε ανάλογες εκδόσεις μεγάλων δισκογραφικών κι εκδοτικών εταιριών που έχουν στη διάθεσή τους πολύ περισσότερα οικονομικά και τεχνικά μέσα.


3 σχόλια:

Nasos είπε...

Εύγε δάσκαλε για τό πολύ προσεγμένο blog σου!!

Ανώνυμος είπε...

Πολύ ωραίος ο σχολιασμός.
Δεν ξέρω αν υπήρχε ο ίδιος ενθουσιασμός αν ήξερε ο αρθρογράφος πως μεγάλο μέρος του φωτογραφικού υλικού είναι κλεμμένο.
Και όχι μόνο αυτό.
Είχαν το θράσος τα μέλη της ιδιωτικής εταιρίας "Μύησης" να δηλώσουν δημοσίως πως έχουν το δικαίωμα να κλέβουν φωτογραφικό υλικό επειδή το αποτέλεσμα του cd είναι ενδιαφέρον και καλαίσθητο...

Άαβας / d58 είπε...

Αγαπητέ μου Ανώνυμε φίλε, ελπίζω να μην υπονοείς ότι έχω εγώ καμία προσωπική σκοπιμότητα επαινώντας την προσπάθεια της "Μύησης". Δυστυχώς δεν μπορώ να γνωρίζω την προέλευση του φωτογραφικού υλικού κι επομένως νομιμοποιούμαι ως απλός ακροατής-αναγνώστης του συγκεκριμένου λευκώματος να σχολιάσω αυτό που κρατώ στα χέρια μου και μόνο. Δε θέλω λοιπόν ν΄ αντιδικήσω μαζί σου, δεν αποκλείω καθόλου να έχεις δίκιο, αλλά νομίζω πως θα ήταν σωστό την καταγγελία σου να την απευθύνεις δημόσια κι επώνυμα σε αρμοδιότερους παράγοντες. Σε μια τέτοια περίπτωση λοιπόν μην αμφιβάλλεις καθόλου ότι θα περάσω στην παρουσίασή μου τη σχετική επισήμανση...